A dán regény aranykora
Paraméterek
Szerző | Gergye László |
Cím | A dán regény aranykora |
Kiadó | Universitas Kiadó |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 214 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9671 52 2 |
A dán irodalom a mai napig ritkán kerül be világirodalmi tájékozódásunk látószögébe. A XIX. század első felében viszont az egész kontinens megismerte többek között Sören Kierkegaard és Hans Christian Andersen nevét. Ezt az időszakot méltán tartják számon tehát a dán irodalom aranykoraként. |
|
|
Leírás
A dán irodalom a mai napig ritkán kerül be világirodalmi tájékozódásunk látószögébe. Azt is kevesen tudják, hogy a középkorban Dánia európai nagyhatalomnak számított, hiszen többek között még Angliát is huzamosabb ideig fennhatósága alatt tartotta. Később az ország fontos területeket vesztett, de pozíciói igazán csak a napóleoni háborúkat követően rendültek meg. A politikai jelentőségvesztés azonban paradox módon Dánia – szinte előzmények nélküli – kulturális felvirágzásának kezdetével esett egybe. A XIX. század első felében az egész kontinens megismerte többek között Sören Kierkegaard és Hans Christian Andersen nevét. Ezt az időszakot méltán tartják számon tehát a dán irodalom aranykoraként. A romantika elvirágzása persze távolról sem jelentette azt, hogy a dán literatúra újra visszasüllyedt volna a korábbi európai észrevétlenségbe. Éppen ellenkezőleg: az 1870-es évektől datálhatóan, a híres koppenhágai kritikus, Georg Brandes fellépésével egyidejűleg, mind szélesebb körben nyert teret az ún. „modern áttörés” mozgalma, amely egész Európában ismertté tette a skandináv prózát és drámát. Az északi régió irodalmi zászlóshajója értelemszerűen a dán maradt, amely olyan nagyságokkal ajándékozta meg korát, mint Jens Peter Jacobsen, Herman Bang vagy a későbbi Nobel-díjas Henrik Pontoppidan. Az elemzések gondolati vezérfonalát a romantikus költőszerep alakulástörténete adja, amelynek fogalmi holdudvarában a dán identitástudatot mélyen befolyásoló viking nosztalgia éppúgy vissza-visszatérő elem marad, mint az országba beáradó orientalizmus átütő erejű Aladdin-kultusza. Ez a kötet tehát azt az utat próbálja vázlatosan bemutatni, amelyet a dán irodalom közel egy évszázad alatt bejárt, lehetőség szerint figyelve az európai háttérösszefüggésekre is.
Universitas Kiadó, 2015.
Írta: Gergye László
Tartalom
BEVEZETÉS
I. A DÁN ROMANTIKA VIRÁGKORA
1. Az égi és a földi diszkrepanciája. Staffeldt
2. A romantikus kozmosz víziója. Oehlenschläger
3. Szeretet és álomvarázs. Grundtvig
4. Mítosz és történelmi emlékezet. Ingemann
II. A ROMANTIKUS KÖLTÉSZETESZTÉTIKA PROKLAMÁCIÓJA
Andersen: Improvisatoren (A rögtönző)
III. A ROMANTICIZMUS JELENTÉSVÁLTOZATAI
1. Tudomány vagy költészet? Andersen: Skyggen (Az árnyék)
2. Vallás vagy költészet? Kierkegaard esztétikai és vallási írásai
IV. A „MODERN ÁTTÖRÉS” DÁNIÁBAN
1. A romantikus költőszerep kiüresedése.
J. P.Jacobsen: Niels Lyhne
2. Századvégi Aladdin-reinkarnációk.
H. C. Andersen: Lykke Peer (Szerencsés Péter)
H. Bang: Haabløse Slægter (Reményvesztett nemzedék)
H. Pontoppidan: Lykke Peer (Szerencsés Péter)
NÉVMUTATÓ