Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A cigányzene és a zenész cigány alakváltozásai

Paraméterek

Szerző Hajnáczky Tamás
Cím A cigányzene és a zenész cigány alakváltozásai
Alcím Történelmi, társadalmi és kulturális metszetek a 19–20. századból
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2023
Terjedelem 560 oldal
Formátum A/5, keménytáblás
ISBN 978 963 556 438 5
Eredeti ár:
5.550 Ft
4.995 Ft
Online kedvezmény: 10%

A cigányzenészek és a zenész cigányok kulturális öröksége a 19–20. századi Magyarországon hol halványabban, hol erősebben szövi és szőtte át a magyar kultúra számos színterét és produktumát.  A tanulmánykötet célja, hogy ezeket a lehetséges kutatási területeket számba vegye és felsorakoztassa, még az egészen áttételesen kötődőeket is...

Leírás

A cigányzenészek és a zenész cigányok kulturális öröksége a 19–20. századi Magyarországon hol halványabban, hol erősebben szövi és szőtte át a magyar kultúra számos színterét és produktumát.  A tanulmánykötet célja, hogy ezeket a lehetséges kutatási területeket számba vegye és felsorakoztassa, még az egészen áttételesen kötődőeket is. Egyúttal szakít a közvélekedésben – és olykor a tudományos közéletben – elterjedt sztereotip, vagy éppen a „naiv tudomány” jegyeit magán viselő cigányzene és zenész cigány képpel. A téma számtalan alakváltozására szeretné felhívni a figyelmet, közvetítve, hogy a cigányzene és a zenész cigányok elválaszthatatlan részei a magyar kultúrának. Ugyanakkor a magyar kultúra is elválaszthatatlan a cigányzenétől és a zenész cigányoktól, ezáltal a magyarországi cigányságtól. Éppúgy, ahogy Magyarország vonatkozásában – a strukturalista elméletek szerint –, a vérségi alapon szerveződő, homogén, egymástól élesen elkülönülő cigányságról és nem cigányokról/magyarokról sem beszélhetünk. A közös múlt tudata elengedhetetlen előfeltétele a közös jelennek, ami pedig lehetővé teszi a közös jövőt.

 

Gondolat Kiadó, 2023.

Szerkesztette: Hajnáczky Tamás

Lektor: Dr. Ignácz Ádám

Tartalom

Előszó

„CIGÁNY EPOSZOK”

ORSÓS JÁNOS RÓBERT

„Kell, hogy nekik is legyenek énekeik és költeményeik”

Liszt Ferenc és egy lehetséges cigány eposz története

MISKOLCZY AMBRUS

A Varázsfuvolától a Cigányiászig

A Szabadkőművesség és a cigányok eposza”

ÖNSEGÉLYEZÉS ÉS IDENTITÁSKERESÉS

HAJNÁCZKY TAMÁS

Cigányzenész egyesületek önsegélyező tevékenysége a boldog békeidők végnapjaitól a második világháború kitöréséig

NAGY PÁL

A temesvári németcigányok

Muzsikus cigányok identitáskeresése az 1930-as években

CIGÁNYZENE VS. JAZZ

LENGYEL EMESE

„Mert a dzsessz csak flört, a cigányzene az igazi szerelem”

A cigányzene és a jazz-zene a magyar operettszínpadon

ZIPERNOVSZKY KORNÉL

A magyarországi cigányzene és a jazz sorsa az 1940-es években

MÓRICZTÓL JANKÓIG

DUPCSIK CSABA

A cigányzenész karaktere az élclapokban

A kiegyezéstől a szocializmus koráig

D. MAGYARI IMRE

„A cigány a vonójával…”

Cigányzenészek a 20. század első felének magyar irodalmában

BÁLINT PÉTER

„A három muzsikus cigány”

A népi gyógyítás módjai Babos István és Fedics Mihály narratívájában

STÍLUSOSAK, EGYÉNISÉGEK...

RISKÓ KATA

Prímásegyéniségek a cigányzene ünnepén

WAGNER SÁRA

„A modern zenész ismérve”

Ráduly Mihály recepciója (1970-1973)

ESTÉZÉS ÉS PEZSGÉS

MÜLLNER ANDRÁS

A néma botolótól a hibrid hangzó repertoárig

A nyírvasvári Rostás család mozgóképes ábrázolásának néhány példája

POVEDÁK ISTVÁN – POVEDÁK KINGA

„Minden éneknek van története...”

A vallási cigány zene és a cigány vallási zenészek

Képek, ábrák és kották jegyzéke

Névmutató

A kötet szerzői