Leírás
Az elmúlt két évtizedben világszerte sok és gyorsan kibontakozó, néha váratlan változás következett be a felsőoktatási rendszerekben. Európában a legmarkánsabb történés az európai felsőoktatási térség létrehozása, az ún. Bologna-reform volt. Közben ezzel párhuzamosan zajlott és ma is zajlik az a folyamat, amelyet globalizációnak nevezünk. Úgy is fogalmazhatunk, hogy mire sikerült megvalósítani az európai képzési rendszerek érdemi összehangolását, az igazi kérdés már túlmutat ezen határokon. Átalakult a gazdasági, társadalmi környezet, és megváltoztak a felsőoktatás résztvevőit foglalkoztató alapvető kérdések, egyre bonyolultabb elvárásokkal kell szembenézniük a felsőoktatási intézményeknek. Ebben a környezetben keresik új missziójukat.
Kutatóként az európai reform 1999-es kezdetétől fogva figyelem annak eseményeit, egyre összetettebbé válását, a serkentő és akadályozó tényezőket, az eredményeket, a kudarcokat és a tévedéseket. Napjainkban pedig azt a munkát, amely a most induló harmadik évtizedre vonatkozó vízió megfogalmazását vállalta. Kibontakozik előttem egy ív, amely egyfelől a nemzeti szinteken eltérő képzési struktúrák harmonizálásától a sokféleség elfogadásáig tartott, másfelől pedig a gazdasági és bürokratikus szempontok dominanciáján túl elért az alapvető társadalmi célok megfogalmazásának és követésének felelősségéig.
Jelen kötet összeállításakor arra vállalkoztam, hogy a témában született publikációim közül kiválasszam azokat, amelyekben igyekeztem követhetővé tenni ezt az összetett folyamatot. Azt remélve, hogy összegyűjtött formában, online elérhetőséggel jó szolgálatot tehetnek a téma kutatóinak, tanároknak és hallgatóknak, valamint a felsőoktatás más szereplőinek és mindazoknak, akik a társadalmi jelenségek bonyolult rendszere iránt érdeklődnek.
A szerző
Gondolat Kiadó, 2021.
Írta: Hrubos Ildikó
Paraméterek
Sorozat | Oktatás és társadalom |
Szerző | Hrubos Ildikó |
Cím | A bolognai tornyok üzenete |
Alcím | Tanulmányok az európai felsőoktatási reformról és a nemzetközi trendekről |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 356 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 556 074 5 |
Tartalom
Előszó
Bevezetés
Új paradigma keresése az ezredfordulón
Gazdálkodó egyetem – szolgáltató egyetem – vállalkozói egyetem
Differenciálódás, diverzifikálódás és homogenizálódás a felsőoktatásban
Napjaink reformja: az Európai Felsőoktatási Térség létrehozása
A peregrinációtól az Európai Felsőoktatási Térségig
A 21. század egyeteme. Egy új társadalmi szerződés felé
Az akadémiai professzió – változó pozícióban
A minőségkultúra ügye az Európai Felsőoktatási Térségben
A sokféleség értelmezése és mérése. Kísérlet az európai felsőoktatási intézmények osztályozására
Alkossunk világszínvonalú egyetemet! Gondolatok jelentős nemzetközi felsőoktatási konferenciák kapcsán
A foglalkoztathatóság kérdése az Európai Felsőoktatási Térségben
Bologna folytatódik
A „Bologna Piramis”. A felsőoktatási menedzserizmus megjelenése európai és globális szinten
A köztes testületek működése és recepciója
Örök felsőoktatási érték – változó hangsúlyokkal. A nemzetközi mobilitás mint az európai felsőoktatási reform kiemelt sikerindikátora
Kíméletlen verseny – bővülő missziók a felsőoktatásban
Globalizáció – informatikai forradalom – akadémiai értékek
Az európai egyetem lelkiismerete. 25 éves a Magna Charta Universitatum
Expanzió – határok nélkül
A digitális campus
A tudás természetének átalakulása a digitális korban
Az egyetem válsága és megújulása. 1968 mint szakaszhatár
Az Európai Felsőoktatási Térség létrehozása, mint az Európai Unió felsőoktatás-politikájának központi eleme
Végezetül
A kötetben szereplő tanulmányok jegyzéke