A biológiai sokszínűség jó gyakorlatai az óvodában
Paraméterek
Szerző | Petőné Vígh Katalin |
Cím | A biológiai sokszínűség jó gyakorlatai az óvodában |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 224 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 75 4 |
Kötetünk a biológiai sokszínűség megvalósításának széleskörű lehetőségeit mutatja be az óvodában. Közérthető formában ismerteti a biodiverzitás témáját, erre az elméleti háttérre építve, különböző gyakorlati színtereken mutatja be az óvodai megvalósítás lehetőségeit. Az olvasó többféle nézőpontból ismerkedhet meg az óvodai fenntarthatóság fogalmával, a zöld óvodák változatos tevékenységeivel, kiemelve azokat a teendőket, amelyekkel az óvodapedagógusok, a gyermekek és a szülők hozzájárulhatnak a világ sokszínűségének megőrzéséhez. |
|
|
Leírás
Kötetünk a biológiai sokszínűség megvalósításának széleskörű lehetőségeit mutatja be az óvodában. Mindazoknak szól, akiknek fontos, hogy gyermekeink egészséges környezetben nőjenek fel, legyen tiszta víz, jó levegő és egészséges élelmiszerek. Akiknek fontos, hogy gazdag legyen a természeti környezetünk, megmaradjon az állat- és növényfajok sokszínűsége, az élőhelyek változatossága. Akiknek fontos, hogy a jövő nemzedéke fogékonnyá váljon az őket körülvevő környezet értékeinek megbecsülésére, megvédésére, és tegyenek is annak érdekében, hogy ezek a természeti kincsek a jövő számára is elérhetőek maradjanak.
A könyv közérthető formában ismerteti a biodiverzitás témáját, majd erre az elméleti háttérre építve, különböző gyakorlati színtereken mutatja be az óvodai megvalósítás lehetőségeit. Az olvasó többféle nézőpontból ismerkedhet meg az óvodai fenntarthatóság fogalmával, a zöld óvodák változatos tevékenységeivel, kiemelve azokat a teendőket, amelyekkel az óvodapedagógusok, a gyermekek és a szülők hozzájárulhatnak a világ sokszínűségének megőrzéséhez. A kiadvány azt a kérdést is segít megválaszolni, hogy „mit tehetünk” a biológiai sokszínűség érdekében az óvoda udvarán, kertjében, a csoportszobában és a tágabb környezetünkben.
Kedves olvasó, kívánjuk, hogy legyen fogékony a világ sokszínű befogadására, a környezeti értékek védelmére és az élmények megosztására. Ez különösen fontos az óvodapedagógusok számára, akiknek nap mint nap van lehetősége kitárni az ablakot arra a színes világra, amelyben megcsodálhatjuk Földünk ezernyi szépségét, harmóniáját, amelyet szeretnénk átmenteni, megőrizni a következő generációk számára.
Flaccus Kiadó, 2022.
Írta: Labanc Györgyi, Petőné Vígh Katalin, Szalay Krisztina
Szerkesztette: Petőné Vígh Katalin
Kapcsolódó témakörök:
Tartalom
Előszó
A biodiverzitás (Szalay Krisztina)
Bevezetés
Környezetvédelmi problémák, melyek komoly hatással vannak élővilágunkra
Az emberi népességnövekedés
A környezet szennyezése – a légszennyezés
Az éghajlat változása
A biodiverzitás vagy biológiai sokféleség
Mérföldkövek a biodiverzitás védelmében
A környezeti nevelés
A környezeti nevelés rövid története
A környezeti nevelés alapelvei
A környezeti nevelés módszertanának egyéni megközelítése
A fenntarthatóságra nevelés
Óvodai környezeti nevelés és a Natura 2000 (Labanc Györgyi)
A Natura 2000 területek megismerésének és megismertetésének lehetőségei
A környezeti nevelés törvényi háttere
A fenntarthatóságra nevelés kezdete
Mit kell tudni „dióhéjban” a Natura 2000 hálózatról?
A környezeti nevelés színterei (bent és kint)
Zöldítés mesterfokon
Az óvoda kertje (óvodakert)
Múzeumok
Kirándulások
Zöld jeles napok
Natura 2000 területen eredményesen használható foglalkoztatási formák, módszerek, eszközök
Natura 2000 területen eredményesen használható foglakoztatási formák
Natura 2000 területen eredményesen használható módszerek, eszközök
A gyerekek személyiség-fejlesztésének lehetőségei Natura 2000 területen
„Múltunk nélkül nincs jelenünk!” A Natura 2000 területen történő környezeti nevelés előzményei, története
Konferenciák, egyezmények a környezeti nevelés érdekében
„Tanulás a fenntarthatóságért” 2002 Johannesburg – Fenntartható Fejlődés Világkonferencia
… és itt az Agenda 2030!
A biológiai sokféleség megőrzésének lehetőségei az óvodában (Petőné Vígh Katalin)
Bevezetés
Fenntarthatóságra nevelés az óvodában
Mit jelent Zöld Óvodának lenni?
A változatosság megteremtése az óvoda udvarán és a kertjében
Az óvoda környezetkultúrája
Óvodák huszonegy pontban a biológiai sokszínűség megőrzéséért!
Befejezés
Mellékletek
Jó gyakorlatok
Óvodások kirándulása (Fővárosi Önkormányzat Óvodája)
„Madár száll-oda” (Jánoshidai Napsugár Óvoda és Mini Bölcsőde)
„Váltsuk zöldre a szürke napokat” (Jászberény Város Óvodai Intézménye)
Óvodában kialakított környezeti nevelési tanösvény (Paksi Benedek Elek Óvoda Hétszínvirág Tagóvodája)
A Kneipp-módszer alkalmazása a Szolnok Városi Óvodák Kacsa úti Tagintézményében (Szolnok Városi Óvodák Kacsa úti Tagintézménye)
Nyitnikék Mini Tanösvény (Szolnok Városi Óvodák Nyitnikék Tagintézménye)
Madárvédelem gyakorlata a Szolnok Városi Óvodák Zengő Tagintézményében (Szolnok Városi Óvodák Zengő Tagintézménye)
Az év madara