A beszédhanghallás fejlesztése óvodában, iskolában
Paraméterek
Sorozat | DIFER |
Szerző | Fazekasné Fenyvesi Margit |
Cím | A beszédhanghallás fejlesztése óvodában, iskolában |
Alcím | Játék- és feladatgyűjtemény |
Kiadó | Mozaik Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 164 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 697 861 7 |
A játék- és feladatgyűjtemény új kiadása bővíti a készség megismerésének lehetőségét, és még ennél is többet kínál. A fejlesztés tervezése a kiscsoportos óvodáskortól kezdődik és folytatódik az első osztálytól a hatodik osztály végéig. A könyv a DIFER programcsomagot megálmodó és megszervező Nagy József szemléletét követi, célkitűzéseiben arra ráépül, de célközönségében, a mérés felvételi módjában és a kapott adatok értelmezésében már eltér attól. |
|
|
Leírás
A beszédhanghallás készségének fogalmáról, jelentőségéről a pedagógusok és a szülők a DIFER programcsomag beszédhanghallást mérő tesztje segítségével tájékozódhatnak. A fejlesztés tervezéséhez a 2006-ban megjelent A beszédhanghallás fejlesztése 4-8 éves életkorban c. könyv kínált módszertani segédanyagot. Nagyobbrészt az iskolába készülő óvodásokra fókuszált, mint ahogy a DIFER programcsomag is a beiskolázási esélyegyenlőség növelésére készült. A játék- és feladatgyűjtemény új kiadása bővíti a készség megismerésének lehetőségét, és még ennél is többet kínál. A fejlesztés tervezése a kiscsoportos óvodáskortól kezdődik és folytatódik az első osztálytól a hatodik osztály végéig. A helyesírás nem csupán szabályok összessége, hanem készség- és képességalapja is van. Azon is múlik, hogy a tanulók a saját ejtésük alapján hogyan ítélik meg a beszédhangok tulajdonságait. Az önálló ejtési szituációban a fonémadöntés minősége mérhető a FON-E felmérőlapok használatával, amely a könyv kivehető melléklete. A részletes felmérési útmutatót a könyv tartalmazza, a mérés jegyzőkönyve letölthető a kiadó honlapjáról. A mérés pontos képet ad az iskoláskorú tanulók fonológiai tudásának szintjéről és összetevőiről.
A könyv a DIFER programcsomagot megálmodó és megszervező Nagy József szemléletét követi, célkitűzéseiben arra ráépül, de célközönségében, a mérés felvételi módjában és a kapott adatok értelmezésében már eltér attól.
Mozaik Kiadó, 2021.
Tartalom
Bevezető
A beszédhangkészség elmélete
A beszédhanghallás általános jellemzői
Szaktudományos áttekintés, a jelenlegi helyzetkép
A DIFER programcsomag beszédhanghallást mérő tesztje
Az elsajátítási folyamat országos helyzetképe (2004)
Pedagógiai tanulságok, tennivalók
A módszertani segédanyag célja, jellege, tartalma
A BESZÉDHANGHALLÁS ÉS JELLEMZŐI
A beszédészlelés neurológiai alapjai
A készség fejlődése
A beszédhanghallás folyamata
A beszédhanghallás komponensei
A komponensek (a beszédhangok tulajdonságai) szerinti hangpárok csoportosítása
A beszédhanghallás összetevőinek fejlődése
A beszédhanghallás szerepe a beszédészlelésben
A beszédhanghallás szerepe a beszédértésben
A beszédhanghallás szerepe az olvasás folyamatában
A beszédhanghallás szerepe a helyesírás folyamatában
A beszédhanghallás szerepe az idegen nyelv tanulásában
A BESZÉDHANGHALLÁS FEJLŐDÉSÉNEK SEGÍTÉSE
A hangképzet kialakítása
A hangképzet kialakítását segítő játékok (hangoztató játékok)
Valamennyi hang hangoztatására alkalmas játékok
Versek a hangoztatáshoz
Beszédhang felismerése receptív és expresszív szinten
A beszédhang felismerésének fejlődését segítő játékok
Beszédhang felismerése receptív szinten
Beszédhang felismerése expresszív szinten
Beszédhang felismerése szavakban receptív szinten
Beszédhang felismerése szavakban expresszív szinten
A beszédhangok megkülönböztetését segítő játékok
Izolált beszédhangok megkülönböztetésének játékai (receptív szint)
Izolált beszédhangok megkülönböztetésének játékai (expresszív szint)
Beszédhang differenciálása szavakban. Receptív szint
Beszédhang differenciálása szavakban. Expresszív szint
Időtartam megkülönböztetése önállóan ejtett hangok idejének megkülönböztetésével (receptív szint)
Időtartam megkülönböztetése önállóan ejtett hangokkal (expresszív szint)
Időtartam megkülönböztetése szavakban receptív szinten
Időtartam megkülönböztetése szavakban expresszív szinten
Az időtartam-differenciálás gyakorlási lehetőségei
Szegmentálás, tagolás
Szegmentálás (tagolás), szerialitás (sorrendiség) receptív és expresszív szintű gyakorlási lehetőségei
A szegmentálás, a tagolás és a szótőállandóság gyakorlási lehetőségei
A beszédhanghallás készség és a fonológiai tudatosság képesség fejlesztésének tanulságai
A helyesírási készség és képesség
A beszédhangok tulajdonságainak eldöntése saját ejtésben: a beszédhanghallás készség és a fonológiai tudatosság képesség expresszív szintje
A FON-E mérőeszköz (a fonológiai tudatosság expresszív mérése)
A FON-E mérés bemutatása
A FON-E mérés használata
A FON-E mérés jegyzőkönyve (13. sz. melléklet)
Záró gondolatok
Szakirodalom
Fejlesztésre ajánlott módszerek, munkatankönyvek, feladatgyűjtemények
Mellékletek