A babák filozófiája
Paraméterek
Sorozat | Test és lélek |
Szerző | Alison Gopnik |
Cím | A babák filozófiája |
Alcím | Amit a babák az igazságról, a szeretetről és az élet értelméről gondolnak |
Kiadó | Typotex Kiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 264 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 2794 30 3 |
A kisbabák sok szempontból tudatosabbak nálunk. A felnőttek rögzült minták szerint élik életüket, ám a felfedezésre nyitott babák minden apró változást gondosan megfigyelnek a számukra még új és izgalmas világban. Így válnak az emberi faj kutató-felfedezőivé, akik apró tudósokként vonnak le pontos következtetéseket az általuk végzett statisztikai elemzésekből. |
|
|
Leírás
A kisbabák sok szempontból tudatosabbak nálunk. A felnőttek rögzült minták szerint élik életüket, ám a felfedezésre nyitott babák minden apró változást gondosan megfigyelnek a számukra még új és izgalmas világban. Így válnak az emberi faj kutató-felfedezőivé, akik apró tudósokként vonnak le pontos következtetéseket az általuk végzett statisztikai elemzésekből. Elmés kísérleteket végeznek, hogy kideríthessék, hogyan lehet anyuból egy mosolyt kicsikarni, vagy megpördíteni a bölcső fölött lógó játékot. Gopnik forradalmian új szemléletű kötetéből nemcsak az emberi agy működéséről, de a szeretet misztériumából is sok mindent megtudhatunk a kisbabák szemszögéből.
Typotex Kiadó, 2009.
Írta: Alison Gopnik
Fordította: Vassy Zoltán
Tartalom
BEVEZETÉS
Hogyan változtatják meg a gyerekek a világot?
Hogyan változtatja meg a gyerekkor a világot?
Térképek
1. fejezet
LEHETSÉGES VILÁGOK – MIÉRT SZÍNLEL A GYEREK?
A kontrafaktumok ereje
Gyermeki kontrafaktumok: tervezés
A múlt rekonstrukciója
Lehetséges dolgok elképzelése
Képzelet és kauzalitás
A gyerekek és az okság
Okok és lehetőségek
Térképek és tervrajzok
Oksági térképek
A blicket-detektor
2. fejezet
KÉPZELT TÁRSAK – AMIKOR A FIKCIÓ IGAZAT MOND
Dunzer és Charlie Ravioli
Furcsa, de normális
Az elmetérkép
Képzelt társak és pszichológiai tudás
Autizmus, okság és képzelet
Térkép és fikció
Az elmékkel könnyebb bánni, mint a tárgyakkal
A lélek mérnökei
Mire való a játék?
3. fejezet
MENEKÜLÉS A BARLANGBÓL: HOGYAN ISMERIK MEG AZ IGAZSÁGOT A GYEREKEK, A TUDÓSOK ÉS A SZÁMÍTÓGÉPEK?
Megfigyelés és statisztikus kiértékelés
A környezet alakítása kísérleti céllal
Figyelve Anyu kísérleteit
Az elmék megértése
4. fejezet
MILYEN LEHET BABÁNAK LENNI? TUDATOSSÁG ÉS FIGYELEM
Kívülről irányított figyelem
Belülről irányított figyelem
A babák figyelme
A fiatal gyerekek és a figyelem
Milyen babának lenni?
Utazás és meditáció
5. fejezet
KI VAGYOK ÉN? EMLÉKEZET, SZEMÉLYISÉG ÉS TUDATFOLYAM
Tudat és emlékezet
A gyerekek és az emlékezet
Tudni, hogy valamit honnan tudunk
Megalkotni önmagunkat
A gyerekek és a jövő
A tudatfolyam
Élni a pillanatban
Belső tudat, szabad képzettársítások, hipnagóg fantáziálás és befelé tekintő meditáció
Miért változik meg a tudat?
Önmagunk térképe: a tudat megalkotása
6. fejezet
HÉRAKLEITOSZ FOLYÓJA ÉS A ROMÁNIAI ÁRVÁK
Ahogy életünk első szakasza alakítja a későbbieket
Életciklusok
7. fejezet
TANULNI A SZERETETET: KÖTŐDÉS ÉS IDENTITÁS
A szeretet elméletei
Túl az anyaságon: szociális monogámia és pótmamák
Az élet olyan, mint az időjárás
A bennünk élő gyermek
8. fejezet
SZERETET ÉS TÖRVÉNY: A MORALITÁS EREDETE
Utánzás és empátia
Düh és bosszú
Túl az empátián
Pszichopaták
Csilleológia
Más, mint én
A kör kibővül
Szabálykövetés
Szabályok és babák
Szándékosság
A szabály mint ok
A szabályok hátulütői
Huck Finn bölcsessége
9. fejezet
A BABÁK ÉS AZ ÉLET ÉRTELME
Ámulat
Varázslat
Szeretet
Konklúzió
Jegyzetek
Irodalom